den 13 januari
Nytt Skolsystem - motion till SSU Sthlms Läns DÅK 2007
Förslag till motion om nytt skolsystem
Järfälla, 13.1.2007
Björn Larsson, SSU Järfälla
Själva förslaget går framförallt ut på fyra stycken grundpelare;
· Inlemning av friskolor
· Föräldrainsyn, såväl som alternativ pedagogik i utbildningen
(· Koncentration av utbildningscentra till centrumen i kommunerna)
· Stark roll för Skolverket, avslutande av politisk styrning av själva pedagogiken
Förklaring av punkt nummer ett;
Till att börja med gäller det att erkänna att utbildningen i Sverige är i kris.
Jag anser att detta beror delvis på friskolorna, som på ett mycket groteskt sätt fördelat resurser från de kunskapsfattiga till de som redan besitter hög kunskap. Detta beror på att friskolorna på ett mycket smart sätt roffat åt sig resurser som gått direkt till vinsten som gått direkt i företagens fickor.
Därför förordar jag att de friskolor som idag finns ska förstatligas, för att på så sätt kontrollera exakt hur pengarna används så de kommer eleverna till godo, inte i företagens fickor.
Denna förstatligande bör gå till med stort förnuft, så inga elever, lärare, föräldrar eller annan personal blir lidande.
Förklaring av punkt två;
I dagens Sverige finns också ett förakt för föräldrarna. Med detta sagt så betyder det inte att alla barn föraktar sina föräldrar, men att det överhuvudtaget finns är ett stort problem.
Därför förordar jag att föräldrarna, såväl som eleverna, ska få en större roll i det nya skolsystemet, att föräldrarna, tillsammans med eleverna och lärarna, ska få styra hur skolan sköter sin uppgift. Men även få inflytande över materialet som används i lärandet. Denna föräldra-, elev- och lärardemokrati skulle bli verklighet genom möten där föräldrar, lärare och elever skulle få säga sitt om allt rörande utbildningen, som skolledningen sedan måste ta hänsyn till.
Därför förordar jag ett test av ett system, men även utvärdering av detta system, innan det sätts i system, med lärare som utbyter pedagogik med varandra, där lärare har större möjlighet att anta nya utmaningar, genom möjligheten för en lärare att byta miljö med en annan lärare, inom ramen för detta nya skolsystem.
(Förklaring av punkt nummer tre;
För att minska segregationen i Sverige så skulle det vara mycket effektivt att koncentrera alla ungdomar i samma kommun till det ”centrum” som finns i den aktuella kommunen.
Det skulle på så sätt skapa band mellan olika grupper i samhället, från olika klasskikt såväl som från olika etniska bakgrunder.
Detta skulle också tvinga fram utbyggda kollektivtraffikslösningar. Detta skulle innebära en vitalisering av hela landet. Men även att man redan vid tidig ålder lär barnen vikten av att samlas på ett och samma ställe för att inhämta kunskap, vilket gör att barn från hela kommunen samlas och utbyter idéer.)
Förklaring av punkt nummer fyra;
Skolverket är en mycket bra myndighet, som ofta utan politisk inblandning kommer med träffsäker kritik om hur specifika skolor ska kunna förbättras för att utöka elevernas potential.
Därför förordar jag att Skolverkets roll i styrandet av skolorna i hela landet skall stärkas.
Skolverket ska därmed kunna detaljstyra en skola, för att på så sätt sätta den på rätt köl igen.
Det bör dock påpekas att detta ska ses som en sista utväg, en mycket bättre sista utväg en den som ledde till nedstängning av en skola häromåret, vilket orsakade kaos för elever, lärare, föräldrar och övriga anställda.
Därför yrkar jag på att SSU i Stockholms Läns Distrikt;
· Aktivt arbetar för att föra fram detta alternativ i debatten
· Aktivt påverka Socialdemokraterna till en politik liknande denna
· Gör dessa (fyra) tre punkter till en del av SSU Stockholms Läns politik
· Gör punkt nummer ett till en del av SSU Stockholms Läns politik
· Gör punkt nummer två till en del av SSU Stockholms Läns politik
(· Gör punkt nummer tre till en del av SSU Stockholms Läns politik)
· Gör punkt nummer fyra till en del av SSU Stockholms Läns politik
Några synpunkter på detta förslag?
Var vänlig och kommentera.
16 januari 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)




Inga kommentarer:
Skicka en kommentar